24 April 2012

Mangkit tidoq (bahasa baku: bangun tidur)

Ok, aku akui yg perkara bangun awai pagi adalah a bit mencabar utk aku. Ishk tktau nk habaq, sbb mmg aku dr kecik2 mmg liat nk bangun, dulu hari2 wish sekolah terbakaq/ banjir/ bus rosak dan sebagainya. tp aku dok kt SP, maka bencana alam adalah rare utk area kt sana (maklumlah ala2 bandaraya kan..im a proud kedahan yeah).

Pagi ni bangun 5am, sbb nk kena hantaq hubby p office dia. Driver bus tk mangkit tdoq lg, sistem lrt pun depa belum on power, so aku lah kena jd driver pepagi buta. Terkulat2 bijik mata sungguh2 mcm ada gam tk leh nk bukak. ada lah dalam 10min jgk kuatkan otot2 mata utk cuba bukak. Bila dh berjaya bukak, terus p pancuq (bhs utara utk toilet) dan basuh muka + gosot gigi secara manja (buat bg hilang bau saja utk sembang, satg nk gosot lg sekali sebelum p keja kan, suamiku suka memerli aku bila menyebut perkataan gosot... cute apa gosot, mcm lg senang nk sebut dr gosok kan). Ok, sambung cerita sebelum melalut pasai penjagaan gigi. 520am dh sampai ofc dia kt Jln Tunku Ismail. Nasib baik la ofc dia dkt saja, aku bajet before 6 dh bole sampai rumah balik. Tepat sangkaan ku, 550 sampai, teruih salin balik attire baju tidoq.

Azan subuh berkumandang, maka terus lah aku pun solat, sebelum acara dive atas katil. Sesudah subuh (cewah ayat skema), perut pulak ber-kpop, kaki dgn mode automatik teruih jln p kat dapuq, tgn pun mode automatic ambik garpu , peanut butter dan marjerin dan sapu kat atas sekeping roti. Pekena plk dgn full cream mmilk yg tgh sejuk, lagu kpop teruih stop. Perut dah kenyang, solat pn dah...apa lagi nk buat selain menyambung acara TIDOQ. Bila dah landing, mata dok mengada2 tkmau nk lelap, so iphone dan fb menjadi sasaran, smp dh rs nk lelap teruih tertidoq smp 8+. Jari aku mode automatic dok tekan snooze kt fon smp nk berlubang screen. last2, tertekan call. Call sapa? My friend Nurul. Nasib baik lah tk tekan no fon bos aku. Fon kt tgn aku, dia jawab fon tp aku tk ckp apa, sbb dok tgh tdoq. last2 aku dgq sora dia dok panggil nama aku...lah rupanya dia stay kt line sbb dia risau aku call pagi2. suara pulak time mangkit tdoq tau lah mcm apa kan. Dia pun tanya aku "Ana hg dok teriak ka wei...wei pasaipa weiii... awat dgn hg?" . Aku masih diam sbb blur lg.Dia dok cont jd panic, aku slumber kata ": wei dak la aku br mangkit tidoq ni, thx wei gerak aku... aku call hg untuk hg kejut aku mangkit tidoq wei". Nasib baik lah rumahku hanya 6min dr ofc..huahuahuaaaa... mcm mana la thn dpn nk pindah ni, sure rekod masuk ofc buruk ja....

-________-'

2 comments:

  1. Slm perkenalan ana..
    Bestnya baca n3 ana dlm loghat utara..lama tak dengar org ckp mangkit tidoq..
    Lg 1 pasai gosot..saya selalu kena perli dgn husband dan saudara mara dia.
    Tp baca n3 ni mmg best. Byk jumpa perkataan utara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam perkenalan Rosidah :) thx stopby n baca blog saya :) tk sangka pulak ada org bole jmpa blog ni n baca my n3..hehee... anyway appreciate sgt. nmpknya bukan saya ja yg kena perli pasai sebut gosot tu..hahaa... rosidah org mana? kedah jgk ka?

      Delete